Spesialundervisningen beholdes

I fjor høst fryktet mange foreldre at retten til spesialundervisning skulle fjernes fra skolen, og at dette dermed ville gå ut over barn som trenger ekstra hjelp. Nå har imidlertid regjeringen snudd, og ser i stedet på hvordan de kan gjøre spesialundervisningen mer effektiv.

-Nå fikk jeg frysninger over hele kroppen, sier Lise Udklid. Hun er mor til 8-årige Leonard Rasmussen, som, på grunn av en fødselsskade, har problemer med å snakke, og sitter i rullestol. Leonard trenger derfor litt ekstra hjelp for å komme seg igjennom skoledagen, og det er han ikke alene om: Per i dag får ca. 50 000 barn og unge spesialundervisning, og det var denne ordningen foreldrene altså fryktet skulle ryke.

Det såkalte Nordahl-utvalgets konklusjon om situasjonen til den norske skolens spesialundervisning viste at ordningen ikke fungerer skikkelig. – Det er for mange barn som får hjelp for sent. Det er for mange som får hjelp av ufaglærte assistenter, der de burde hatt de beste fagfolkene. Vi ser også at mange elever opplever en lite inkluderende undervisning hvor de hele tiden blir tatt ut og til siden, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner til TV2.

Kunnskapsdepartementet har derfor satt i gang en rekke tiltak for å gjøre spesialundervisningen bedre, og Sanner lover også at det skal komme flere fagfolk inn i undervisningen, ved siden av at foreldrene fortsatt kan be om spesialundervisning, uten å måtte bekymre seg for fremtiden.

Les hele saken: https://www.tv2.no/a/10676665/

Publisert av: Anders Teslo

Levert av Ascentia AS