Innfører digitalfri skolehverdag

Mange kommuner vil ha mer digitale skoler, men Stavanger setter på bremsen og gir barna digitalfri skolehverdag. Kommunestyret i Stavanger innfører mobilforbud i skolen og låser inne pc-ene til de minste. Politikerne mener digitaliseringen har gått for langt.

Etter 24 år med borgerlig styre har en rødgrønn koalisjon tatt makta i Stavanger. Under borgerlig styre har Stavanger kommune vært helt i tet når det kommer til å digitalisere barnas skolehverdag. Noe av det første som skjer når seksåringer begynner på skolen, er at de får utlevert hver sin private pc. Pc-ene brukes til skolearbeid både på skolen og hjemme. Da de rødgrønne la fram sitt første budsjett, tok de grep for å gi barna en digital pause. Elevene i første til fjerde trinn skal ikke lenger få private pc-er. Disse erstattes med klassesett som kan hentes fram når læreren mener det er behov.  Det innføres felles retningslinjer for en mobilfri skole i hele grunnskolen, altså første til tiende trinn.

– Den overivrige digitaliseringen er et stort eksperiment med livene til de små barna, sier Mímir Kristjánsson, tidligere nyhetsleder i Klassekampen, nå gruppeleder for Rødt i Stavanger. Kristjánsson er bekymret for at kombinasjonen av privat pc, nettbrett, smarttelefoner og andre digitale verktøy barna utsettes for i hverdagen, gir de minste en overdose av digitalisering. – Det er lite forskning som gir klare svar på om det er bra å utsettes for så mye skjerm så tidlig. Men det er helt sikkert at ungene ikke har vondt av litt skjermfri, sier Kristjánsson. – Da vi fikk utdelt pc-ene, var det et hefte vi skulle lese gjennom sammen med foreldrene våre. Det var det ikke så mange som gjorde, forteller Frida Sandberg Molden og Pia Grønnevik Fjeld i 5A. Klassekampen møter dem på Nylund skole i Stavanger rett etter storefri. Jentene har allerede lang erfaring med å gjøre mesteparten av skolearbeidet på egen pc. Jentene, som er akkurat gamle nok til at politikerne lar dem beholde pc-en sine, ser både fordeler og ulemper med innstrammingen. – Det blir mer lekser på papir, da, og vi må printe ut ukeplanene. Det er litt dumt for naturen, påpeker Frida. De gjør en del lekser på apper, som fungerer bra, men forteller at mange elever også bruker pc-en til spill og programmer skolen egentlig ikke tillater. Støtten fra lærer Maren Songe-Møller er mer helhjertet. – Førsteklassinger trenger ikke sin egen pc. Særlig i de lave trinnene er det viktig at vi holder igjen så pc-en ikke blir for dominerende i undervisningen, sier Møller, som jobber på femte trinn og driver støtteundervisning i 1. klasse. Hun mener det er viktig at pc-er er tilgjengelig også for de minste, men synes det holder med noen få til hver klasse. Hun er begeistret for mulighetene pc-ene gir, men tror bevissthet rundt bruk og opplæring for lærere er avgjørende.

– Møte mellom elev, lærer og lærestoff er unikt. Det må alltid være i fokus. Pc skal være et verktøy blant mange andre. Nå har kanskje bruken tatt litt av, sier hun. Rødts koalisjonspartnere i Ap har støttet innføringen av pc-er til de eldre elevene, men mener digitaliseringen har gått for langt. – Pc-er er et viktig verktøy, med fantastiske muligheter som vi skal bruke. Men når seksåringer får privat pc, har dette gått altfor fort, sier Dag Mossige, gruppeleder for Arbeiderpartiet. Han er opptatt av at foreldre selv skal kunne bestemme når barna får privat pc til hjemmebruk. Mossige mener klare mobilregler og pc-brems vil gi lærere mer frihet til å bruke teknologien på en pedagogisk måte.

Saken er hentet fra Klassekampen.no https://www.klassekampen.no/article/20191128/ARTICLE/19112996

Postet av Birgitte Falck-Jørgensen, 2.november2019

Levert av Ascentia AS