Har du rullestol og skal reise med toget? Da må du varsle VY på forhånd

Dersom du sitter i rullestol, og skal reise med Nordlandsbanen (eller andre linjer), må du kontakte  VY* et døgn i forveien for at de skal hjelpe deg om bord på toget. Dette irriterer Marte Imingen, som ikke vil etterkomme VYs krav. 

– Jeg bestemte meg etter at jeg hadde prøvd å ringe et par-tre ganger for å varsle, slik de forventer. Det endte med at jeg ble sittende og vente opptil 40 minutter i telefonen for å få svar. Jeg er i full jobb, og det er ikke alltid det passer at jeg skal bruke så mye tid i telefonen bare fordi jeg skal ut og reise med tog, sier Imingen til Handikapnytt. Med andre ord: VY skal ikke bare ha beskjed ett døgn i forveien – Marte må sette av et tidspunkt for å vente 40 minutter i telefonen. – Det er feil at jeg skal måtte planlegge en togreise flere dager i forveien bare fordi jeg er rullestolbruker. Jeg skal kunne reise med toget på samme vilkår som andre, sier hun videre.

Dermed har Marte droppet å vente i telefonen, og møtt opp på perrongen når toget kommer, noe som har irritert konduktørene. – Jeg havner i krangel med dem så og si hver gang. Noen blir sinte når de får høre at jeg ikke har kjøpt rullestolbillett. Jeg er også blitt advart mot at jeg kanskje ikke får være med på toget, men så langt har ikke det skjedd, sier hun.

Pressesjef i VY-gruppen, Åge-Christoffer Lundeby, sier at det kan oppstå forsinkelser i togtrafikken dersom rullestolbrukere ikke varsler selskapet på forhånd. – Poenget med å gi beskjed på forhånd, er jo at vi skal være forberedt, for eksempel at konduktøren skal stå klar med rullestolrampen, slik at det ikke blir forsinkelser, sier Lundeby, og forteller videre at målet er at hele togtilbudet skal være universelt utformet, dvs. at de er tilrettelagt for rullestolbrukere. – Det er dette vi etterstreber. Om togtilbudet er universelt utformet, vil det heller ikke være behov for å si fra på forhånd. Men vi kjører fortsatt med mye gammelt materiell som er produsert lenge før kravene om universell utforming eksisterte, og jeg forstår frustrasjonen til reisende som bruker rullestol, sier Lundeby.

*Tidligere kjent som NSB.

Les hele saken: https://www.handikapnytt.no/marte-nekter-a-varsle-pa-forhand-nar-hun-skal-ta-toget/

Publisert av: Anders Teslo

Levert av Ascentia AS