Blinde Andrea (22) er blitt truffet åtte ganger av elsparkesykler i sommer

Aldri før har legevakten sett like mange skader i forbindelse med elsparkesykkel som i juli. Blinde Andrea Isaachsen Olvin unngår områder i Oslo av frykt for å bli påkjørt igjen, særlig Karl Johan og Bogstadveien. Kun få dager etter at elsparkesyklene dukket opp i Oslo hadde Andrea Isaachsen Olvin (22) sitt første uheldige møte med en av dem.

– Jeg tenkte at folk bruker de feil siden de er nye. Men det skjedde igjen og igjen. Hun forteller at hun til sammen har blitt truffet åtte ganger. – En gang ble jeg påkjørt av en mann som var så full at han ikke visste hva opp og ned var. Alle som har kjørt på meg er personer under 30 år, og den yngste tror jeg var 12. Andrea tror hun har blitt påkjørt fordi hun og førerhunden Ortis trenger mer plass på fortauet, ettersom hun er blind, i tillegg til at elsparkesyklene er vanskelige å høre. Foreløpig har hun ikke endt opp på legevakten. – Jeg har falt over og fått skrubbsår på knær og på hender, men ikke noe som har gjort at jeg har måttet dra på legevakten. – Folk som er påvirket av rus får de mest alvorlige skadene.

Hun er mest bekymret for hvordan påkjørslene påvirker førerhunden Ortis. – Han er mine øyne. Kan han ikke være det lengre, vil det føre til at min livskvalitet går ned. Foreløpig er Ortis skeptisk til sparkesykler. Blir han redd dem kan han ikke brukes lenger. Da må han re-trenes eller tas ut av arbeid, sier Andrea. Hun forteller at alle som har kjørt på henne har ment at det var hennes feil. – Da de innser at jeg er blind blir de flaue. Kun en har sjekket om det går bra med meg. De andre har fått det travelt med å komme seg av gårde for å unngå hele situasjonen.  

Politiet og Trygg Trafikk vil ha strengere regler for el-sparkesykler.  Andrea forteller at hun har blitt engstelig av alle påkjørslene. – Jeg er alltid på vakt. På visse tidspunkt unngår jeg helt enkelte områder, som for eksempel Karl Johan og Bogstadveien på ettermiddagene. Det er dumt fordi Bogstadveien er min vanlige vei hjem fra skolen. Hun ønsker at kommunene kan regulere hvor mange elsparkesykler som er i bybildet, og at det kommer egne områder hvor de kan parkeres. – Jeg har sluttet å telle hvor mange ganger jeg har falt over en elsparkesykkel. De står veldig ofte parkert på tvers på fortauet, sier Andrea.

Det var regjeringen som i april i fjor sidestilte små, elektriske kjøretøy med sykler, og som dermed satte døren på vidt gap for selskaper som ville etablere seg med utleie av elsparkesyklene og ståhjulinger i storbyene.  Les mer om politikerenes meninger om elsparkeskler og ulykker i linken til NRK.NO

Nesten fem ulykker i døgnet med elsparkesykkel i Oslo

Oslo Skadelegevakt og akuttmottaket på Ullevål Universitetssykehus har fra 1. april til og med 31. juli registrert 337 skader i forbindelse med elektrisk sparkesykkel. Dette gjelder alle elsparkesykler, også de i privat eie. Ifølge skadelegevakten hadde 21 av dem alvorlige skader, mens resten hadde moderate eller lettere skader.

Postet av Birgitte Falck-Jørgensen